Blog Layout

Rolex Fastnet Race 2021

okt. 08, 2021

Op weg naar de Globe40!

Sec Hayai is in januari 2020 overgedaan van Nico Budel sr. naar zoon Frans Budel. Na een forse refit is Sec Hayai weer in wedstrijd shape. Doel van Frans is om mee te doen aan de Globe40. Deze zou eigenlijk afgelopen juni van start gaan in Tanger, maar is door de Corona pandemie een jaar uitgesteld. Hierdoor hebben we wat extra trainingsraces in kunnen lassen. Zo hebben we in september 2020 mee gedaan aan de Normandy Channel race met een mooie 9e plaats line honours overall en een 1e plaats in de vintage klasse. Door de barre weersomstandigheden hebben veel boten met materiaalpech of oververmoeide bemanning de race voortijdig moeten verlaten. Sec Hayai bleef met schippers Frans Budel en Ysbrand Endt goed overeind met deze mooie resultaten als gevolg.

Afgelopen mei/juni werd de Normandy Channel Race wederom gevaren. Deze keer waren de weersomstandigheden niet zo heftig, waardoor de concurrentie moordend was. Tot het eind aan toe was het een echte race tussen 7 boten in het klassement. We hebben er 2 voor moeten laten gaan en 4 achter ons gehouden, waardoor we op een 18e plaats line honour en 2e in de vintage klasse zijn gefinisht.

8 augustus mocht de Fastnetrace2021 van start. Deze keer was Paul Bijleveld de co-schipper, omdat Ysbrand Endt als schipper op de Ocean Breeze meedeed.

Het was even spannend of de race wel door zou gaan, want ook hier dreigde Corona roet in het eten te gooien. In plaats van Cowes (UK), voeren we nu naar Cherbourg (FR) voor de voorbereidingen en de keuring voorafgaand aan de race. Op zaterdagavond 21.00 konden we daar de trossen los gooien op weg naar Cowes. Het was een ruim windse snelle overtocht, waardoor we al om 05.00 in Cowes aankwamen en we nog even 3 uur konden slapen. Om 11.25 (BTS) zou de Class40 van start gaan. Helaas trokken we 10 minuten voor het startsein een stuk rail van de mainsail los van de mast en moesten we voor een spoedreparatie terug naar de haven van Cowes. Gelukkig hadden we genoeg reparatie materiaal aan boord, waardoor we met 3 uur vertraging alsnog met Sec Hayai over de startlijn voeren. We zijn toen aan een inhaalslag begonnen. De achterstand was mede door de stroming in The Solent flink opgelopen (58 mijl), dus we hadden een flinke uitdaging. Door de aan de windse koersen tot Land’s End konden we langzaam dichterbij komen. Al voor de Fastnet Rock hadden we de eerste Class40 ingehaald en kwamen we in een gebied met weinig wind terecht en daardoor konden we nog meer inlopen op onze voorgangers.

Op 11 augustus om 03:01 hebben we de Fastnet Rock gerond en op het stuk terug naar Land’s End hebben we weer 2 Class40 boten in kunnen halen. Bij Scilly’s troffen we weer een wind stilte gebied en werd het echt spannend. Hier moesten we onze tactische skills aanboren. Gelukkig lukte dat en kregen we weer wat stabiele wind, waardoor we door konden naar de finish. We zijn er zelfs in geslaagd om de Randstad ( nr.155!!) in te halen. Deze heeft ons de laatste 30 mijl op hielen gezeten. Op de finishlijn hadden we nog steeds 0,8 mijl voorsprong.

Al met al een super geslaagde race, waar we veel van geleerd hebben en een mooi prestatie hebben neergezet. 22e plaats in de Class40 (33) en 62 plaats line honours overall. (330) 

 

Onze volgende uitdaging is de Transat Jacques Vabre komende november. Deze zal van Le Havre (FR) naar Martinique gaan. Maar eerst zal Sec Hayai weer een goede onderhoudsbeurt ondergaan. 

 

We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. 

Hayai! 

Frans Budel (schipper)

Ysbrand Endt (co-schipper)

Simone Straatman (communications and shorecrew) 

08 okt., 2021
Momenteel zijn wij ons aan het voorbereiden op de Transat Jacques Vabre race. Deze zal van Le Havre (FR) naar Martinique gaan,
06 okt., 2021
Op naar de Globe40!
Share by: